Jag tycker att din essä är väldigt tydlig och utförlig. Den ser proffsig ut med många referenser som stödjer det du skriver, vilket är bra.
Jag tycker att du tar upp ett intressant ämne i din essä, alltså användbarheten på facebook. Att användbarheten är hög är ju en jätteviktig del på en sådan site som facebook, kan man tycka i alla fall. Men efter att ha sett resultatet på din enkät så värkar det som att inte så många är nöjda med hur saker och ting fungerar på sidan. Vilket är intressant med tanke på att facebook nu har över 400 miljoner användare. Men det är nog som du skriver, att det är just antalet användare som gör att man fortfarande använder facebook.
Att du använder en enkät för att få fram information om vad användarna tycker om facebook tycker jag är smart. I Användarcentrerad systemdesign (Gulliksen, Göransson 2002) står det att det är svårt att konstruera en enkät som ger bra resultat och att man skulle behöva beteendevetenskaplig expertis för att få det bra(2002 s. 262). Men jag kan inte riktigt hålla med där. Jag tycker dina frågor får fram precis den information som du är ute efter(antar jag iaf, för enligt mig har du fått fram bra svar). Dessutom så är det bara användarens åsikt du är ute efter och då är en enkät det rätta(Gulliksen, Göransson 2002). Eftersom det är facebookanvändare du söker så är det ju logiskt att använda sig av en elektronsikt intervju som du ger ut med hjälp av just facebook.
Jag anser att den här essän är bra skriven med ett bra tema som gav ett intressant utfall.
Gulliksen, Jan & Göransson, Bengt (2002) Användarcentrerad systemdesign. Studentlitteratur Lund.
Det går inte annat än att hålla med elias om den här essän, väldigt bra och tydlig!
Jag blev dock lite förvånad över resultaten i enkäten, trodde de skulle visa bättre. Facebook kanske är påväg utför? men jag tror det är som du säger att facebook fortfarande används på grund av att det är såpass många som använder just den sajten. Vilket i sig är ett syfte med ett projekt av denna klass.
Vet inte om detta hör hemma här men jag hade nog velat se lite om den mobila tillgången till sajten facebook. Det är ju en användbarhet som har stigit väldigt mycket på senaste tiden. Det finns just nu stöd för ett antal olika modeller och det ända som behövs är en anslutning till internet. Den vanligaste är väl applikationen som är skapad till iPhone, sen får vi inte glömma googles android system som växt lite med. (Facebook 2010)
Sen har vi detta med facebook plattformen där vem som helst som är lite kunnig i programmering kan skapa en applikation och ladda upp. Exempel på detta är spelet farmville som många spelar för skojs skull. Men det hör väl inte nödvändigtvis till användbarheten för en vanlig användare bortsett från att alla dessa applikationer inte hade vart tillgängliga på samma sätt utan att denna plattform tillverkats.
Detta är en väldigt bra utförlig och tydlig essä med snygg design där du formulerar dina svar med bra referenser. Snyggt!
Facebook (2010) Facebook for your phone. [Elektronisk] Tillgänglig: [2010-03-22]
Bra jobbat. En intressant läsning. Och den upplevs som genomjobbad med en god grund med din enkät. Lättläst och en tydlig tråd.
Ett par småsaker. När du hämtar listor (eller översätter listor) från en referens så bör sidan där listan finns vara angiven i referensen. Samma sak gäller för illustrationer, bilder etc. Sådant räknas som citat.
Du har med lite källkritik. Bra. För din egen utveckling så kan du fundera på hur du formulerar frågan och begreppet användare. Och relaterar det till svaret. Och är kritisk... Är svaren unika för just målgruppen för enkäten? Blivande webbmastrar, studenter? Är det lättare för någon med insikt i hur besvärligt det är att göra alla användare nöjda, att godta och fortsätta använda en applikation som de anser ha brister? Osv... Artiklar som samlas i ett "samlingsverk" t.ex. en journal eller proceedings inför en konferens skall ha samlingsverket som kursivt. Det är bara att du justerar på Shackel, det sm nu är kursivt skall vara normal och samlingen kursiv.
Tack för era fina kommentarer! Jag kan inte annat än att buga och bocka för era vänliga ord. Till skillnad från flera av er som läser kursen så går jag inte programmet webbmaster utan jag läser egentligen informatik B på Karlstad Uni, denna kurs tog jag för att jag saknade innehållet i mitt ordinarie kursutbud.
Tobias: jag funderade på just mobil tillgång till facebook men kom snabbt fram till att detta skulle bli ett alltför stort jobb för mig att ta med....tyvärr.
Lennart: tack för att du gjorde mig uppmärksam på referenserna, jag suger åt mig av all din kritik!
Att använda sig av reviewkommentarer som en del av lärprocessen är intressant och utvecklande!
Hej Sofie!
SvaraRaderaJag tycker att din essä är väldigt tydlig och utförlig. Den ser proffsig ut med många referenser som stödjer det du skriver, vilket är bra.
Jag tycker att du tar upp ett intressant ämne i din essä, alltså användbarheten på facebook. Att användbarheten är hög är ju en jätteviktig del på en sådan site som facebook, kan man tycka i alla fall. Men efter att ha sett resultatet på din enkät så värkar det som att inte så många är nöjda med hur saker och ting fungerar på sidan. Vilket är intressant med tanke på att facebook nu har över 400 miljoner användare. Men det är nog som du skriver, att det är just antalet användare som gör att man fortfarande använder facebook.
Att du använder en enkät för att få fram information om vad användarna tycker om facebook tycker jag är smart. I Användarcentrerad systemdesign (Gulliksen, Göransson 2002) står det att det är svårt att konstruera en enkät som ger bra resultat och att man skulle behöva beteendevetenskaplig expertis för att få det bra(2002 s. 262). Men jag kan inte riktigt hålla med där. Jag tycker dina frågor får fram precis den information som du är ute efter(antar jag iaf, för enligt mig har du fått fram bra svar). Dessutom så är det bara användarens åsikt du är ute efter och då är en enkät det rätta(Gulliksen, Göransson 2002). Eftersom det är facebookanvändare du söker så är det ju logiskt att använda sig av en elektronsikt intervju som du ger ut med hjälp av just facebook.
Jag anser att den här essän är bra skriven med ett bra tema som gav ett intressant utfall.
Gulliksen, Jan & Göransson, Bengt (2002) Användarcentrerad systemdesign. Studentlitteratur Lund.
Mvh / elias
Det går inte annat än att hålla med elias om den här essän, väldigt bra och tydlig!
SvaraRaderaJag blev dock lite förvånad över resultaten i enkäten, trodde de skulle visa bättre. Facebook kanske är påväg utför? men jag tror det är som du säger att facebook fortfarande används på grund av att det är såpass många som använder just den sajten. Vilket i sig är ett syfte med ett projekt av denna klass.
Vet inte om detta hör hemma här men jag hade nog velat se lite om den mobila tillgången till sajten facebook. Det är ju en användbarhet som har stigit väldigt mycket på senaste tiden. Det finns just nu stöd för ett antal olika modeller och det ända som behövs är en anslutning till internet. Den vanligaste är väl applikationen som är skapad till iPhone, sen får vi inte glömma googles android system som växt lite med. (Facebook 2010)
Sen har vi detta med facebook plattformen där vem som helst som är lite kunnig i programmering kan skapa en applikation och ladda upp. Exempel på detta är spelet farmville som många spelar för skojs skull. Men det hör väl inte nödvändigtvis till användbarheten för en vanlig användare bortsett från att alla dessa applikationer inte hade vart tillgängliga på samma sätt utan att denna plattform tillverkats.
Detta är en väldigt bra utförlig och tydlig essä med snygg design där du formulerar dina svar med bra referenser.
Snyggt!
Facebook (2010) Facebook for your phone. [Elektronisk] Tillgänglig: [2010-03-22]
//Tobias
verkar som att man inte kunde omringa sin referens länk med <>.. här är en referens utan pilarna:
SvaraRaderaFacebook (2010) Facebook for your phone. [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.facebook.com/mobile/ [2010-03-22]
Bra jobbat. En intressant läsning. Och den upplevs som genomjobbad med en god grund med din enkät. Lättläst och en tydlig tråd.
SvaraRaderaEtt par småsaker. När du hämtar listor (eller översätter listor) från en referens så bör sidan där listan finns vara angiven i referensen. Samma sak gäller för illustrationer, bilder etc. Sådant räknas som citat.
Du har med lite källkritik. Bra. För din egen utveckling så kan du fundera på hur du formulerar frågan och begreppet användare. Och relaterar det till svaret. Och är kritisk...
Är svaren unika för just målgruppen för enkäten? Blivande webbmastrar, studenter? Är det lättare för någon med insikt i hur besvärligt det är att göra alla användare nöjda, att godta och fortsätta använda en applikation som de anser ha brister? Osv...
Artiklar som samlas i ett "samlingsverk" t.ex. en journal eller proceedings inför en konferens skall ha samlingsverket som kursivt. Det är bara att du justerar på Shackel, det sm nu är kursivt skall vara normal och samlingen kursiv.
Tack för era fina kommentarer! Jag kan inte annat än att buga och bocka för era vänliga ord. Till skillnad från flera av er som läser kursen så går jag inte programmet webbmaster utan jag läser egentligen informatik B på Karlstad Uni, denna kurs tog jag för att jag saknade innehållet i mitt ordinarie kursutbud.
SvaraRaderaTobias: jag funderade på just mobil tillgång till facebook men kom snabbt fram till att detta skulle bli ett alltför stort jobb för mig att ta med....tyvärr.
Lennart: tack för att du gjorde mig uppmärksam på referenserna, jag suger åt mig av all din kritik!
Att använda sig av reviewkommentarer som en del av lärprocessen är intressant och utvecklande!