
"Facebook´s misson is to give people the power to share and make the world more open and connected"
Facebook (2010)
Facebook är en av världens största online communities med över 400 miljoner aktiva användare varav ca 50% loggar in varje dag. Facebook finns översatt till över 70 språk och innehåller över 3 miljoner aktiva sidor (Facebook, 2010).
Att människor gillar det här sättet att umgås är tydligt genom dessa siffror. Jag är själv en aktiv användare av Facebook och anledningen till att jag valde den plattformen framför t.ex. Myspace är helt enkelt att mina vänner och släktingar fanns just där.
Facebook är en samlingsplats på Internet som skulle kunna ses som en stormarknad eller en paraply-community. Inom Facebook finns nämligen många mindre communities som riktar in sig på människor med speciella intressen eller yrken. Jag använder Facebook allmänt som kontaktverktyg med kompisar och släkt på annan ort, jag är även med i gruppen "Dark art" som är ett intresse och nätverket för högskolorna jag går på. På det sättet knyter jag kontakter utanför mitt ordinarie kontaktnät.
Åsa Raab (2009) har gjort en intervjustudie om hur vuxna människor upplever att umgänget via internet påverkar deras liv och kommit fram till att de flesta upplever detta som positivt, att det fyller en social funktion för dem att använda t.ex. Facebook. Studien tar även upp nackdelar med communities, flera av intervjuobjekten hade upplevt en sorts beroende av att hela tiden vara uppkopplad och att de blev påverkade av grupptryck för att ta ställning i olika frågor eller att lägga ut bilder som de inte riktigt kunde stå för.
Källor:
Facebook(2010). Statistics. [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.facebook.com/?ref=home#!/press/info.php?statistics (20100211)
Raab, Åsa(2009). Social kommunikation via internet - tvång eller frihet? [Elektronisk]
Tillgänglig: http://www.uppsatser.se/uppsats/ef1cc25c37 (20100211)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar